.

Spanje 2014

 

Proloog

 

In het voorjaar waren we al naar Florida geweest en daar hebben we afgesproken om richting najaar weer een motorvakantie te doen. Over de bestemming hebben we het toen niet gehad.

 

Kom ik begin juni een aanbieding tegen via Travelbird voor een weekje in een chalet aan het Garda meer. Na al die jaren met Caroline weet ik dat zij graag een keer het vakantiegeld wilt besteden in Italië. Tot nu toe heb ik meestal de boot een beetje afgehouden en een enkele keer botweg geweigerd. Ik heb nu eenmaal niet zoveel met Italië, Italianen en van het eten moet ik al helemaal niets hebben. Vermicelli achtig gedoe met onuitspreekbare namen, te dikke pannenkoeken met rare smaakmakers, niets voor mij.

 

Maar nu die aanbieding, in gedachte maakte ik een combinatie met een weekje Oostenrijk (ja schnitzel lust ik wel Knipogen en de dagen opvullen met toeren door de Dolomieten en al die bekende en onbekende passen te rijden.

 

Plan op hoofdlijnen uitgewerkt en met Car besproken, Italië was meteen helemaal goed. Klein beetje twijfel , en moet dat nu echt, kwam op het moment dat ik een paar filmpjes liet zien van de Stelvio en Brassa Schlucht.

 

Niettemin werden we het eens, en nog belangrijker, we hadden weer iets om naar uit te kijken. We doen weliswaar regelmatig van die dag en weekend dingetjes, maar een paar weken rijden van en naar leuke hotelletjes met mooi weer is toch andere koek.

 

Dan komt er een kleine kink in de kabel. Ik had al eens gehoord dat niet overal in Europa men gelijke regels hanteert ten aanzien van achteraf ingebouwde xenon verlichting. Ik maakte mij daar geen zorgen over omdat ik een vrij dure en goede set heb laten inbouwen en bij mijn weten niet zorg voor overlast of verblinden. Ook eerdere buitenlandse trips zijn wat dat betreft prima verlopen.

 

Via de ANWB nieuwsbrief en de MAG, die melden dat er bekeurd wordt in Oostenrijk en Italie waag ik er een topic aan op MF. Naast een paar zure reacties van xenon haters kreeg ik ook reacties van ‘slachtoffers’.  Bekeuringen van 150 euro zijn uitgedeeld, dan een verdere inspectie van de motor en papieren waardoor de boete bedragen verder oplopen en tot slot de mededeling “als ik je morgen weer zie rijden neem ik je kenteken in beslag”.

 

Nu ben ik normaal niet zo heel voorzichtig maar dit in het achterhoofd gaat bij mij niet één op één met een onbezorgde vakantie. Ik heb er vanaf gezien om de lampen te wisselen voor deze vakantie, Europa is groot genoeg en er is nog voldoende over waar ik nog niet heb gereden. Gelukkig ben ik niet van het vroegboeken dus hoef niets te annuleren.

 

Alleen wel jammer van de uren voorbereiding. Ik had een hele heen en terugreis gemaakt inclusief de dag etappes met passen. Zal het maar bewaren, eens komt de tijd dat men daar het (xenon) licht gaat zien, en kijkt naar hinderlijke verlichting in plaats van domweg een regeltje volgen uit de tijd dat er nog maar één soort lamp bestond.

 

Dan over naar plan B. Oeps die hebben we niet. Gaan we nog wel met de motor of toch weer vliegen, en als we met de motor gaan, waarheen?

 

Noorwegen, nog steeds hoog op mijn verlanglijst iis niet echt een aanrader in september.

 

Ierland, “The wild Atlantic coast” lijkt mij heel mooi maar twee overtochten en kans op veel hemelwater kunnen mij nu even niet bekoren.

 

Spanje, vorig keer super bevallen maar ik wil geen herhaling.

 

Frankrijk, via Travelbird zie ik een leuk aantrekkelijk hotel in de Dordogne. In die omgeving zijn we nog nooit geweest en we besluiten daar 4 overnachtingen te boeken.

 

3512338-42-z.large.jpg

 

Het grove plan wordt in twee dagen rijden naar hotel Du Lac in Villereal, vandaar via Lourdes door de Pyreneeën naar Andorra en dan eindigen in de buurt van Barcelona aan de Costa Brava. Omdat plannen er zijn om te wijzigen, verder niets geboekt. We zien onderweg wel hoe de reis verloopt en waar we precies  heen willen. Hotels zijn er in overvloed en zo blijven we onderweg lekker flexibel.

 

 

 

Route gemaakt voor binnendoor waarbij wel rekening is gehouden dat als we wat sneller willen we eenvoudig kunnen kiezen voor tol en/of snelweg.

Als alles verder volgens plan verloopt vertrekken we vrijdag 29-08 in de namiddag.