.

25-09-2012

 

Dinsdag 25-09-2012

 

Goed teken, we worden vandaag van de wekker wakker. Het is 08.15 en het hoost buiten, lekker vooruitzicht om straks een eind te moeten rijden.

 

We maken ons klaar voor het ontbijt. Nou was het ook wel leuk geweest als het ontbijt klaar was geweest voor ons. Als we beneden komen staan er geen kopjes voor koffie of thee, er is geen brood en de koffiepot is leeg. Na enig zoeken komt er een vrouw aanlopen die we duidelijk maken dat we een en ander missen. Ze gaat aan de slag maar wel op zo'n vreselijk onhandige manier dat je er bijna spijt van krijgt het gevraagd te hebben. Samen met twee Franse stellen die er zitten, hebben we er wel om kunnen lachen. Helemaal toen ik zelf maar de keuken in ben gegaan om wat spul uit de koelkast te halen.

 

Nadat we toch wat binnen hebben, de tassen gepakt en naar het parkeerdek waar de scooters staan. Het is inmiddels droog geworden, maar we vragen ons af hoe lang het zal duren voordat de buien weer beginnen.

We zijn zo handig geworden in het vastzetten dat we al heel snel vertrekken. Hoewel, snel? Van het parkeerdek naar beneden, linksom en dan de hoofdstraat op. Als er geen verkeer meer aan komt geef ik gas, de toerenteller schiet ver voorbij de 8000rpm in het rood, en ik accelereer langzaam naar de 30 kilometer per uur. Da's nie goed nie en dat doet 'ie anders nooit. Ik krijg het er een beetje warm van, hij zal er toch niet op de laatste dag, met een flinke afstand voor de boeg, de brui aan geven. Langs de kant gestopt voor een vlugge inspectie en luisteren naar vreemde geluiden, maar kan zo snel niets ontdekken. Nog maar een stukje proberen, maar helaas, hetzelfde resultaat. We overleggen even hoe we verder gaan, ik wil namelijk voorkomen dat ik straks op de tolweg kom met een scooter die wel heel veel herrie maakt maar niet vooruit gaat.

 

We hebben gisteren bij het binnenrijden van Troyes een Yamaha motorzaak gezien, dus daar zou ik eventueel terecht kunnen. Ik besluit nog een rondje te proberen en in ieder geval te zorgen dat de tank vol komt. Tanken heeft er niets mee te maken, maar dat moet toch gebeuren, en ik wil ook niet direct opgeven of een hoop geld kwijtraken aan een Franse dealer. (mijn vertrouwen in motorzaken in zijn algemeen is nu eenmaal erg klein) Na een kilometer komen we bij een pomp en al proberend lijkt het toerental steeds meer overeen te komen met de daarbij behorende snelheid. Het lijkt erop of de koppeling slipte en dat het slippen nu afneemt. Mogelijke oorzaak; regen, vuil, slijtage, ik heb geen idee maar ben blij dat 'ie weer reageert zoals ik dat gewend ben.

 

Een paar kilometer buiten de stad begint de tolweg en dat is een stuk van 100km. Die hebben we vlot achter de rug en ondanks de wind en dreigende bewolking is het nog steeds droog. Voor dat stuk betaalden we 2x5,40 en het scheelt volgens Maps en Garmin 40 minuten. Caroline wil even stoppen en had een "R"bord gezien met 3km. Ik vind het prima maar na 1500 meter rijden moeten we de weg af. Dat kleine stukje wat Car had gehoopt wordt uiteindelijk 65 kilometer verderop. Omdat we het waarschijnlijk net niet tot huis gaan halen met maar één keer tanken tussendoor, gooien we ze nu meteen vol. We hebben er dan toch al 185km opzitten in ongeveer vijf kwartier. Toch is het al middag, want al dat gedoe bij vertrek heeft best wel wat tijd gekost.

 

Ik heb bij het tanken van die plastic handschoentjes meegenomen. We kregen het vanochtend best fris tijdens het rijden en ik verwacht nog steeds elk ogenblik dat het gaat regenen. Die dunne dingen werken best goed in je gewone handschoen om de wind en water weg te houden.

 

Na een uurtje rijden zijn we op de helft van de 600km die we vandaag moeten en nemen een "rook & benenstrek pauze" van een kwartiertje.

 

100-0488.large.jpg

 

Volgende stop is kort voor Antwerpen, nog 200km te gaan. We hebben net onze drank op en willen vertrekken en daar is dan die hoosbui. De scooters staan op de parkeerplaats met de tassen er bovenop, die hebben we zo goed mogelijk waterbestendig gemaakt en hopen er het beste van. Ik wil afwachten of het blijft gieten of slechts een bui is en daar doen we heel goed aan. Na een kwartier wordt het droog en komt zelf een waterig zonnetje door. Scooters nat, weg nat maar wij stappen droog op en tuffen verder.

 

Arrival schema tijd volgens Garmin is 19.00. Rond Antwerpen staat er een flinke file maar complimenten aan de Belgen, ondanks mijn extra breedte door de tassen, men maakt voldoende ruimte om met gepaste snelheid er tussendoor te rijden. We doen nog een rookpauze iets voor Utrecht en ondanks het langzamere rijden door de file, staan we exact 19.05 thuis voor de deur. 

 

Ondanks de slechte weersberichten die we van vanuit Nederland ontvingen, de dreigende bewolking gisteren en vandaag, is de enige regen die we deze vakantie hebben gehad, gevallen in de eerste kilometers in Spanje.

Ach, een variant op een warm welkom is een nat welkom.

 

 

Tot zover de dagverslagen van onze motorscootervakantie "Spanje 2012".

 

Ik wil voor komend weekend dit geheel compleet maken met; gereden route, verbruik en, hoe zal ik het noemen, nawoord, epiloog? Affijn, kijk zelf maar of je vrijdag nog een keer komt kijken of iets beters hebt te doen. Tong uitsteken